Катехизм. Святе Передання.

21.02.201311:30 Суттю Святого Передання, згідно зі святим Іринеєм Ліонським, є те, що у всіх християн одна і та ж сама віра, через яку вони стають причасниками Божого Життя


Дуже просимо Вас знайти час для детального ознайомлення із цим текстом Катехизму УГКЦ та коротко відповісти на запитання:

  1. Що у цьому фрагменті для мене незрозуміле?
  2. Яке речення чи фраза мене особливо вразили, чи вважаю їх особливо важливими?

 

Запрошуємо також ділитися цитатами різних авторів, які можуть допомогти зрозуміти саме цей фрагмент Катехизму. Цікаво нам буде почути і Ваші побажання, Ваше бачення майбутнього молодіжного Катехизму.

Б. Святе Передання

30     Бог Отець, який об’явив Себе через Свого Сина, Святим Духом дарує Своє життя вірним у Церкві. Це благодатне діяння Святого Духа, Який усім тим, що живуть у сопричасті з Богом, об’являє Істину і життя у ній, називаємо Святим Переданням. Бог, який «хоче, щоб усі люди спаслися і прийшли до розуміння правди» (1 Тм. 2, 4), тобто до Ісуса Христа (див. Йо. 14, 6), відкриває людям «тайни, сховані від початку світу» (Мт. 13, 35), а Його слово залишається непохитним і незмінним: «Те, що Бог об’явив на спасіння всіх народів, те й найласкавіше так уклав, щоб воно зберігалося непорушним вічно і було передане всім поколінням»[1]. Отже, Христос має бути проповідуваний усім народам і всім людям і щоб таким чином Об’явлення дійшло до всіх кінців землі.

31     Суттю Святого Передання, згідно зі святим Іринеєм Ліонським, є те, що у всіх християн одна і та ж сама віра, через яку вони стають причасниками Божого Життя: «всі приймають одного і того ж Бога Отця, і вірують в один і той же самий здійснений задум воплочення Сина Божого, і знають один і той же дар Духа, зберігають одні і ті ж самі заповіді, і дотримуються одного ж і того ж устрою Церкви, і очікують того самого пришестя Господа і визнають те ж саме спасіння всієї людини – душі і тіла»[2]. За свідченням Святого Василія Великого Святе Передання, якого «навчив нас Господь, так проповідували апостоли, дотримувалися Отці, утвердили мученики»[3], охоплює все те, що нам передане від самого Христа, вчення Апостолів і віру Церкви. Він же зазначає, що «з догматів, збережених у Церкві, одні маємо у вченні, викладеному у Писанні, а інші, які дійшли до нас через апостольське Передання, ми отримали у тайновведенні. І ті, й інші мають однакову силу в ділах благочестя […]. Хто відкидатиме неписані звичаї, то пошкодить Євангеліє в головному і зведе проповідь до самих лише слів без жодного змісту»[4]. Святий Василій пов’язує Святе Передання з літургійним життям, зазначаючи, що воно, окрім сповідування віри у Пресвяту Тройцю, охоплює і знак хреста в обряді прийняття катехумена, поставі у молитві – поверненні на Схід, відречення від Сатани і його влади, триразове занурення під час Хрещення, стояння на недільному богослужінню, Епіклезу в Євхаристії, благословення води і єлея тощо[5].

1. Апостольське Передання

32     Слово Об’явлення Христос доручає своїм апостолам: «Слова бо, Тобою [Отцем] Мені дані, Я їм дав, і сприйняли вони їх […]. Слово твоє я передав їм» (Йо. 17, 8; 14). Церква продовжує апостольське посланництво в передаванні Божого Об’явлення. Вона покликана проповідувати та пояснювати його. Для цього Христос зіслав Церкві Святого Духа, який настановляє її на всяку істину (пор. Йо. 16, 12). Церква передає Боже Об’явлення двома шляхами: усно – «за допомогою апостолів, які усним проповідуванням, прикладами й установами передали те, про що вони дізналися з уст Христа, живучи з Ним і бачачи Його дії, або те, чого вони навчилися від Святого Духа»[6]; і письмово: «тими апостолами і людьми з їх оточення, які, теж натхнені тим же Святим Духом, передали в письмовій формі Звістку Спасіння»[7].

33     Христос обирає апостолів і посилає їх проповідувати Слово: «Ідіть, отже, і зробіть учнями всі народи […], навчаючи їх берегти все, що Я вам заповідав» (Мт. 28, 19-20). Отримавши це післанництво в день Христового Вознесіння та силу Святого Духа в день П’ятдесятниці, апостоли починають проповідувати Христа й свідчити про Нього: «Оцього Ісуса Бог воскресив, – ми всі цьому свідки» (Ді. 2, 32). Подібно до Вчителя, учні передають Христове Євангеліє в живому слові проповіді, закликаючи зберігати його: «Бережи добре передання за допомогою Духа Святого, який живе в нас» (2 Тм. 1, 14).

34     Апостоли передали нам «все, що Ісус робив та що навчав від початку» (Ді. 1, 1). Про це свідчить і святий апостол Павло, звертаючись до вірних у Солуні: «Тож стійте, брати, і тримайтеся передань, яких від нас навчилися чи то усно, а чи листовно» (2 Сл. 2, 15). Церква завжди закликала християн залишатися вірними навчанню Апостолів і таким чином зберегла незмінність Святого Передання, а тим самим і вірність Ісусові Христові. Суть Передання полягає саме у вірному слідуванні за Христом у Церкві у всіх поколіннях аж до кінця часів. Через це Святе Передання є незмінне, тому що його змістом є Ісус Христос, який той самий вчора, сьогодні і навіки (пор. Євр. 13, 8).

 

Християнський світ зазнав чимало переворотів, і кожен призводив до того, що християнство вмирало. Воно вмирало багато разів і багато разів воскресало - наш Господь знає, як вийти з могили. Гілберт Честертон

 

2. Вірність Переданню

35     Неперервність Передання здійснюється в літургійному житті Церкви, у вченні Святих Отців, які свідчать Істину не за людськими спогадами, але маючи живий і безперервний досвід Святого Духа. Постійність того досвіду можлива у вірності навчанню апостолів, спадщині святих Отців, учительству Церкви, що й укріпляє нас у надії на обітницю прийдешнього віку. Вірність Переданню є вірність новому життю в Христі, переданому Святим Духом апостолам, відтак єпископам, пресвітерам, дияконам і всім вірним.

36     Перші християнські спільноти зберігали і передавали апостольське навчання, проповідували Боже Слово та жили ним (пор. Флп. 2, 6-11), постійно перебуваючи «в апостольській науці та спільності, на ламанні хліба й молитвах» (Ді. 2, 42). Зокрема, «ламаючи хліб», християни пізнавали сповнення Євангелія та присутність серед них Христа (див. Лк. 24, 31), й одночасно звіщали прихід прийдешнього віку, живучи в цьому світі, але не будучи «від цього світу» (пор. Йо. 15, 19; 17, 14). Ці слова можна застосувати вповні і до сьогоднішньої Церкви, яка продовжує в собі апостольське Передання. Вона не перестає закликати людей, на зразок апостола Петра, до покаяння і хрещення, завдяки яким вони отримають дар Святого Духа, тому що «для вас бо ця обітниця, і для дітей ваших, та й для всіх тих, що далеко, скільки б їх покликав Господь, наш Бог» (Ді. 2, 39). Передсмак тих подій і приходу Царства Божого вірні мають у Пресвятій Євхаристії, в якій здійснюється зустріч і сопричастя Бога і людей. Це і є зміст Передання, яким Церква жила в апостольські часи, яким живе сьогодні й буде жити в прийдешньому віці.

3. Святе Передання і Святе Письмо

37     Церква вірує і навчає, що «Святе Передання і Святе Письмо тісно між собою пов’язані та взаємодіють. Обидва, випливаючи з того ж Божого джерела, прямують до однієї й тієї ж мети. Бо Святе Письмо є Словом Божим, під натхненням Божого Духа записаним на письмі, а Святе Передання – Слово Боже, Христом Господом і Святим Духом доручене апостолам, передане в усій повноті їх наступникам, щоб, просвічені Духом істини, вони це Слово своїм проповідуванням вірно зберігали, викладали та поширювали»[8]. Усне Передання пояснює і тлумачить Святе Письмо, а за Святим Письмом Церква визначає істинність усного Передання. Усне Передання виражене в ученні Святих Отців, зокрема на вселенських і помісних Соборах. Ось чому Церква навчає приймати з вірою та шанувати як Святе Письмо, так і усне Передання.

 


[1]        Пор. ІІ Ватиканський Собор, Догматична конституція про Боже Об’явлення Dei Verbum [«Боже Слово»], 7.

[2]        Пор. Іриней Ліонський, Проти єресей, V, 20, 1.

[3]        Василій Великий, Гомілія 24. Проти савеліан, Арія і аномеїв, 6.

[4]        Василій Великий, Про Святого Духа. До Амфілохія, єпископа Іконійського, 27, 66.

[5]        Див. Василій Великий, Про Святого Духа. До Амфілохія, єпископа Іконійського, 27, 66.

[6]        Катехизм Католицької Церкви, 76.

[7]        Пор. ІІ Ватиканський Собор, Догматична конституція про Боже Об’явлення Dei Verbum [«Боже Слово»], 7.

[8]        Пор. ІІ Ватиканський Собор, Догматична конституція про Боже Об’явлення Dei Verbum [«Боже Слово»], 9.

 

Попередній фрагмент:

Катехизм. Боже Об’явлення.

Фото: mashable.comthegospelcoalition.orgwellspringsg.orgpowerpositivenow.com

Рейтинг: 4.8 Голосів: 18 Переглядів: 2946
Ваша оцінка: 100334

5

4

3

2

1

1 2 3 4 5

Коментарі (7)

+

Додати коментар



    • 12 Березня, 2013 22:49о. Павло Поточний Відповісти
    • Зауваження і питання це ефект праці молоді школи ім. о. Маркіана Шашкевича в Перемишлі (Польща). Над текстами працює кілька осіб, тому питання можуть бути подібними до себе, але поставлені через інші особи. Цифри це номери пунктів катехизму.
      (30) - Що саме називаємо Об'явленням?
      (31) Що це є Епіклеза в Євхаристії?
      - Хто це Іриней Ліонський і яке значення має для Церкви?
      - що це значить бути "причасником Божого люду?
      - Який це задум воплеченого Сина Божого, а ще і на додаток здійснений?
      - Яка різниця між вченням у Писанні а апостольським Переданням?
      - Які є догмати Церкви? Як їх відрізнити від іншого навчання, чи всяке навчання у Церкві це догмати?
      Не вистарчить навести слова Св. Василія, але треба їх пояснити, Тайновведення, діла благочестя, неписані звичаї, не зрозуміло???
      - " Хто відкидатиме неписані звичаї, то пошкодить Євангеліє в головному і зведе проповідь до самих лише слів без жодного змісту " - які то є неписані звичаї?
      - Як можна пошкодити Євангеліє? (не ідеться про спалення книги)
      - "За свідченням Святого Василія Великого Святе Передання, якого «навчив нас Господь, так проповідували апостоли, дотримувалися Отці, утвердили мученики»" - Зміст важкий у зрозумінні, хоча виникає логічна почерговість, але кінець кінців, про що ідеться?
      - що означає повернення на схід?
      (32) " вони навчилися від Святого Духа " - Як навчитися від Святого Духа? Як розуміти, що апостоли вчилися від Святого Духа, якщо Святий Дух не є людиною?
      - " Для цього Христос зіслав Церкві Святого Духа, який настановляє її на всяку істину " - Як розуміти істинність усякого передання?
      - " Церква передає Боже Об’явлення двома шляхами: усно – «за допомогою апостолів, які усним проповідуванням, прикладами й установами передали те, про що вони дізналися з уст Христа, живучи з Ним і бачачи Його дії, або те, чого вони навчилися від Святого Духа»[6]; і письмово: «тими апостолами і людьми з їх оточення, які, теж натхнені тим же Святим Духом, передали в письмовій формі Звістку Спасіння»[7]" - Масло масляниця, стільки слів що ні як зрозуміти не можна. Чи не можна написати УСНО і ПИСЬМОВО?
      (33) - Як людина повинна берегти передання за допомогою Святого Духа?
      - "Живе Слово проповіді" - гарне сформулювання, але не зрозуміле, в який спосіб передавати і як дійти до цього розуміння?
      (35) - в чому полягає неперервність Передання?
      - Як довершити "живий і безперервний досвід Святого Духа"?
      (36) - " й одночасно звіщали прихід прийдешнього віку, живучи в цьому світі, але не будучи «від цього світу» " - як це розуміти?
      - "прихід прийдешнього віку" - який це вік і з чим він пов'язаний?
      (37) Яка різниця між Вселенським а помісним собором?


    • 24 Лютого, 2013 12:53Theodot Reznychenko Відповісти
    • Мені здається, варто було б зазначити ще декілька речей:
      1. Що українське слово "Передання" це синонім латинського слова "Традиція".
      2. Що засоби, через які подається суть Передання, здатні мінятися. Ну або прибрати цитату [5] зі святого Василія, бо ми не все робимо так, як це описано в листі до Амфілохія - але Передання ж не змінилося.
      3. Хоча це є у в абзаці про апостольське Передання, можна було б явно написати, що Писання це теж частина Передання - і список текстів(канон Біблії), і самі вони.
      4. І, можливо, варто додати, що не все, що написано у Святих Отців, є істиною в першій інстанції. І те, як ми розрізняємо в їх творах думку Церкви від інколи хибної думки святого.
      Щодо цього можна було б взяти щось з св.Вікентія Ліринського, наприклад:
      "В самой же кафолической Церкви особенно должно заботиться нам о том, чтобы содержать то, чему верили повсюду, всегда, все; ибо истинно и в собственном разуме кафолическое, как показывает значение и смысл наименования сего, - то, что все вообще объемлет. Но это будет наконец тогда, когда мы последуем всеобщности, древности, согласию; а всеобщности последуем мы тогда, когда признаем истинною ту только веру, которую исповедует вся по Земному Шару Церковь; а древности - тогда, когда никак не отступим от тех мыслей, которые, несомненно, одобрены святыми предками и отцами нашими; а согласию - тогда, когда в самой древности последуем определениям и мыслям всех или по крайней мере большинства священников и вместе учителей."
      Вибачте, що трохи не по формату. Як на мене, така література як катехізис і створюється, щоб читати повільно і вдумливо - за таких умов незрозумілих місць і немає.


    • 22 Лютого, 2013 19:44Олена Відповісти
    • Що у цьому фрагменті для мене незрозуміле?
      Це благодатне діяння Святого Духа, Який усім тим, що живуть у сопричасті з Богом, об’являє Істину і життя у ній, називаємо Святим Переданням.Тобто Передання отримуємо завдяки дії Святого Духа?
      ...Епіклезу в Євхаристії.. що тпке епіклеза?
      ВРАЗИЛО НАСТУПНЕ:
      Бог, який «хоче, щоб усі люди спаслися і прийшли до розуміння правди» (1 Тм. 2, 4), тобто до Ісуса Христа (див. Йо. 14, 6),
      «всі приймають одного і того ж Бога Отця, і вірують в один і той же самий здійснений задум воплочення Сина Божого, і знають один і той же дар Духа, зберігають одні і ті ж самі заповіді, і дотримуються одного ж і того ж устрою Церкви, і очікують того самого пришестя Господа і визнають те ж саме спасіння всієї людини – душі і тіла»
      «Ідіть, отже, і зробіть учнями всі народи […], навчаючи їх берегти все, що Я вам заповідав»
      Через це Святе Передання є незмінне, тому що його змістом є Ісус Христос, який той самий вчора, сьогодні і навіки (пор. Євр. 13, 8).
      Якщо читати уважно,а дещо кілька разів, то все можна зрозуміти.Але,я думаю,що деякі речення занадто довгі, краше зробити коротші-тобі буде зрозуміліше.


    • 25 Лютого, 2013 16:08Богдан Довгань Відповісти
    • "Це благодатне діяння Святого Духа, Який усім тим, що живуть у сопричасті з Богом, об’являє Істину і життя у ній, називаємо Святим Переданням."
      Чесно кажучи, цього я сам не розумію.
      Наскільки я знаю, передання - це твори Отців і також інші речі, які не ввійшли в канон Біблії, звідки ми дізнаємося, що Євангелію від Матвія (Матея) - написав Матвій (Матей), а Євангелію від Марка - написав Марко. Адже в тексті самої Євангелії відсутній підпис автора, хто її написав.
      Про епіклезу - чесно кажучи, я теж вперше почув це слово. Мабуть, припиню коментувати, бо вже тут доходить до того, що я сам не знаю, або не можу пояснити.
      Однак ґуґл в поміч. Ґуґл каже, що епіклеза - це молитва посвячення Святих Дарів.
      Як пише російська вікіпедія, "Суть эпиклезы заключается в молитве Богу о преложении хлеба и вина в Тело и Кровь Христову. "


    • 22 Лютого, 2013 15:35Марія Кохановська Відповісти
    • Коментар від Михайла:
      1. Нащо вірити?
      2. Чи справді існує Бог?
      3. Що мені зробив Бог?
      4. Яка практична користь з дотримання заповідей?
      5. Чому саме християнство?
      6. Яка користь з дошлюбної цноти?
      7. Який сенс ходити до Церкви, якщо Бог є всюди?
      8. Чому священики бувають грошолюбними?
      9. Як боротися зі спокусами?
      10. Як і чи потрібно протистояти злу у суспільстві?
      ... і так далі.
      На мою думку, треба виходити з їхніх зацікавленостей, а не з зацікавленостей Церкви або катехитів.


    • 22 Лютого, 2013 11:57Taras Відповісти
    • Зрозумів наступне, треба подавати молодіжний Катехизм:
      1) Наводячи образи з сучасного життя.
      2) Подавати інформацію на хлопський розум!
      3) Менше високих матерій в словах, але щоб суть була простою і високою.
      1. Незрозуміле:
      "30 Бог Отець, який об’явив Себе через Свого Сина, Святим Духом дарує Своє життя вірним у Церкві." - Треба простіше. Як це "святим духом дарує"?
      "Це благодатне діяння Святого Духа, Який усім тим, що живуть у сопричасті з Богом, об’являє Істину і життя у ній, називаємо Святим Переданням."
      "...відкриває людям «тайни, сховані від початку світу» (Мт. 13, 35)" - Навести приклад, що за тайни?
      "«Те, що Бог об’явив на спасіння всіх народів, те й найласкавіше так уклав, щоб воно зберігалося непорушним вічно і було передане всім поколінням»[1]."
      "...і щоб таким чином Об’явлення дійшло до всіх кінців землі." - Що мається на увазі під обявленням?
      "31 Суттю Святого Передання, згідно зі святим Іринеєм Ліонським, є те, що у всіх християн одна і та ж сама віра, через яку вони стають причасниками Божого Життя: «всі приймають одного і того ж Бога Отця, і вірують в один і той же самий здійснений задум воплочення Сина Божого, і знають один і той же дар Духа, зберігають одні і ті ж самі заповіді, і дотримуються одного ж і того ж устрою Церкви, і очікують того самого пришестя Господа і визнають те ж саме спасіння всієї людини – душі і тіла»[2]." - Треба простою мовою
      "За свідченням Святого Василія Великого Святе Передання, якого «навчив нас Господь, так проповідували апостоли, дотримувалися Отці, утвердили мученики»[3], охоплює все те, що нам передане від самого Христа, вчення Апостолів і віру Церкви." - Треба простіше
      "Він же зазначає, що «з догматів, збережених у Церкві, одні маємо у вченні, викладеному у Писанні, а інші, які дійшли до нас через апостольське Передання, ми отримали у тайновведенні. І ті, й інші мають однакову силу в ділах благочестя […]." - Заплутано і важко описано
      "Хто відкидатиме неписані звичаї, то пошкодить Євангеліє в головному і зведе проповідь до самих лише слів без жодного змісту»[4]." - Незрозуміло що це за "неписані звичаї", і як це "пошкодить Євангеліє в головному", Незрозуміла суть.
      "Святий Василій пов’язує Святе Передання з літургійним життям..."
      "...і знак хреста в обряді прийняття катехумена..." - Що таке катехумен?
      "...Епіклезу в Євхаристії..." - Що це?
      "32 Слово Об’явлення Христос доручає своїм апостолам:" - Важко написано
      "Церква продовжує апостольське посланництво в передаванні Божого Об’явлення." - Теж важко
      "Церква передає Боже Об’явлення..." - Що мається на увазі під обявленням?
      "...прикладами й установами передали те..." - незрозуміло
      "або те, чого вони навчилися від Святого Духа»[6];" - як це, навчитись від Святого Духа?
      "Отримавши це післанництво..." - треба легше слово.
      "в живому слові проповіді..." - Висока матерія
      "«Бережи добре передання за допомогою Духа Святого» (2 Тм. 1, 14)." - Це яким чином? Написати, розяснення як це робити простою мовою.
      "34 Апостоли передали нам «все, що Ісус робив та що навчав від початку» (Ді. 1, 1)." - важко побудоване речення.
      "Суть Передання полягає саме у вірному слідуванні за Христом у Церкві у всіх поколіннях аж до кінця часів." - треба легше написати
      "35 Неперервність Передання здійснюється в літургійному житті Церкви, у вченні Святих Отців, які свідчать Істину не за людськими спогадами, але маючи живий і безперервний досвід Святого Духа. " - якось легше і простіше треба
      "Постійність того досвіду можлива у вірності навчанню апостолів, спадщині святих Отців, учительству Церкви, що й укріпляє нас у надії на обітницю прийдешнього віку" - висока матерія
      "Вірність Переданню є вірність новому життю в Христі, переданому Святим Духом апостолам," - важко написано, висока матерія
      "...постійно перебуваючи «в апостольській науці та спільності,..." - треба легше
      "...й одночасно звіщали прихід прийдешнього віку, живучи в цьому світі, але не будучи «від цього світу» (пор. Йо. 15, 19; 17, 14)" - простішими словами, без натяків.
      "...яка продовжує в собі апостольське Передання." - важко
      "завдяки яким вони отримають дар Святого Духа," - для простої людини важко зрозуміти про який саме дар святого духа йдеться, треба упростити
      "...й для всіх тих, що далеко, скільки б їх покликав Господь, наш Бог» (Ді. 2, 39)." - важко побудоване речення, не розумію про кого тут йдеться
      "в якій здійснюється зустріч і сопричастя Бога і людей." - трохи зависоко
      "Це і є зміст Передання, яким Церква жила в апостольські часи, яким живе сьогодні й буде жити в прийдешньому віці." - важко написано
      "«Святе Передання і Святе Письмо тісно між собою пов’язані та взаємодіють." - незрозуміло суть
      "Обидва, випливаючи з того ж Божого джерела.., прямують до однієї й тієї ж мети." - висока матерія
      "...святе Передання – Слово Боже, Христом Господом і Святим Духом доручене апостолам, передане в усій повноті їх наступникам, щоб, просвічені Духом істини, вони це Слово своїм проповідуванням вірно зберігали, викладали та поширювали»[8]." - важко побудоване речення, незрозуміла суть, висока матерія
      "Усне Передання пояснює і тлумачить Святе Письмо, а за Святим Письмом Церква визначає істинність усного Передання. " - важка побудова, і незрозуміла суть
      "Усне Передання виражене в ученні Святих Отців, зокрема на вселенських і помісних Соборах." - трохи легше б
      "Ось чому Церква навчає приймати з вірою та шанувати як Святе Письмо, так і усне Передання." - теж саме легше
      2. Вразили:
      "Бог, який «хоче, щоб усі люди спаслися і прийшли до розуміння правди» (1 Тм. 2, 4),"
      "«Слова бо, Тобою [Отцем] Мені дані, Я їм дав, і сприйняли вони їх […]. Слово твоє я передав їм» (Йо. 17, 8; 14)."
      "«Ідіть, отже, і зробіть учнями всі народи […], навчаючи їх берегти все, що Я вам заповідав» (Мт. 28, 19-20)."
      "«Оцього Ісуса Бог воскресив, – ми всі цьому свідки» (Ді. 2, 32)"
      "«для вас бо ця обітниця, і для дітей ваших, та й для всіх тих, що далеко, скільки б їх покликав Господь, наш Бог» (Ді. 2, 39)."
      ""...відкриває людям «тайни, сховані від початку світу» (Мт. 13, 35)""
      ""Хто відкидатиме неписані звичаї, то пошкодить Євангеліє в головному і зведе проповідь до самих лише слів без жодного змісту»[4].""


    • 21 Лютого, 2013 23:52Taras Відповісти
    • Дуже сподобалось що картинки є, було б класно і в молодіжному катехизмі застосовувати гарні картинки!